Pridajte sa k 17,000+ odberateľom - Získajte E-book: Ako hľadať diery na trhu ZADARMO! 🔥

Psychologické triky: Ako ovplyvniť ľudí, aby spravili to, čo chcete: 6 účinných trikov

26.4. 20204185x

Psychologické triky na ľudí

V tomto blogu sme si pre vás pripravili psychologické triky, ktorými môžete ovplyvňovať správanie ľudí. Našim cieľom však je, aby ste ich vedeli používať vo vašom biznise, preto je ku každému triku napísaný tip, ako ho aplikovať v podnikaní.

1) Reciprocita

Toto pravidlo hovorí, že by sme sa mali snažiť nejakým spôsobm vrátiť láskavosť, ktorú nám poskytla iná osoba.

Reciprocita má úžasnú silu a často dokáže vyvolať „áno“ odpoveď na požiadavku, ktorá by bola bez vyvolania existujúceho pocitu zadĺženia určite odmietnutá.

Tomuto psychologickému triku porozumela veľmi dobre aj sekta Hare Krishna, ktorá vďaka nemu dokázala v sedemdesiatych rokoch v USA zarobiť milióny dolárov.

Skutočný príbeh

Členovia sekty žiadali o finančný príspevok okoloidúcich, no takmer nikto na nich nereagoval a organizácia sa pomaly dostávala do krachu. Následne však začali využívať pravidlo reciprocity a pred tým, ako požiadali o daný príspevok, zadarmo darovali 1 ružu okoloidúcemu a nezobrali ju späť, ani keď to okoloidúci vyžadoval. Vďaka tomu na týchto ľudí začalo pôsobiť pravidlo reciprocity a vysoké percento prispelo sekte, aj keď by to inak nespravili. Cítili sa byť zaviazaní.

Ako to využiť v podnikaní?

Pred tým, ako sa niečo pokúsite predať, niečo zdarma darujte. Dôležité informácie, ktoré vzdelajú vášho potenciálneho zákazníka, zábavu, inšpiráciu, skúšobnú verziu alebo vzorku vášho produktu. Skrátka niečo, čo vo vašom podnikaní dáva zmysel.

psychologické triky: reciprocita

2) Záväzok a konzistencia

Tento psychologický trik je o našej túžbe byť v súlade s tým, čo sme povedali.

Keď sa „za niečo“ postavíme, stretneme sa s osobnými a medziľudskými tlakmi, aby sme sa v súlade s týmto záväzkom správali. Tieto tlaky spôsobia, že budeme reagovať spôsobmi, ktoré odôvodňujú naše predchádzajúce rozhodnutie.

Príklad

Ak napríklad všetkým známym poviete, že o 3 mesiace zabehnete maratón, verejne sa k tomu zaviažete a práve to vás bude motivovať k tomu, aby ste sa naň dôkladne pripravovali, aj keď by ste to ináč určite vzdali.

Ako to využiť v podnikaní?

Prijmite vašich zákazníkov, aby napísali recenziu o vašom produkte alebo službe. Tieto recenzie budú prístupné na vašich sociálnych sieťach alebo na webových stránkach.

Tým, že vaši zákazníci verejne vyhlásia, že váš produkt je dobrý, sa z toho stane záväzok, s ktorým budú konzistentní a budú ho ďalej odporúčať.

psychologické triky: konzistentnosť

3) Sociálny dôkaz

Sociálny dôkaz je to, čo sa všeobecne považuje za správny názor.

Tento psychologický fakt sa vzťahuje na spôsob, akým rozhodujeme o tom, čo predstavuje správne správanie. Správanie považujeme za správne, ak ho robia ostatní.

Ľudia jednoducho robia to, čo robia iní ľudia.

Príklad

Sociálny dôkaz je omnoho silnejší, ako by ste si mohli myslieť. Dokazuje to jeden experiment zo 60. rokov, kedy mala skupinka 5 ľudí opakovanie povedať, koľko bodiek vidí na tabuli. Trik bol však v tom, že prví 4 z 5 participantov mali vždy tvrdiť rovnaký nepravdivý počet.

Skutočný participant bol teda vždy iba 1 (ale ten si myslel, že sú všetci 5 na jednej lodi) a vo viac ako 80 % prípadov pri opakovaní tohto experimentu s rôznymi ľuďmi sa na piaty pokus prispôsobili 4 predošlým odpovediam ohľadom nesprávneho počtu bodiek, aj keď na tabuli jasne videli iné číslo, ako tvrdili. Pôsobil na nich sociálny dôkaz.

Sociálny dôkaz tiež dokazuje to, že sa smejete z vtipu, pretože sa smejú vaši priatelia, aj keď vy vtipu vôbec nerozumiete alebo vám nepríde vtipný.

Ako to využiť v podnikaní?

Ak je vaša firma na trhu už nejakú dobu a máte napríklad tisícky spokojných zákazníkov, povedzte o tom na vašom webe alebo vo vašich reklamách. Ľudia si povedia, že ak vám verí toľko zákazníkov, môžu vám predsa veriť aj oni.

Ak tisícky zákazníkov nemáte, nezúfajte, stačí, že ich máte desiatky a recenzie od nich uverejníte na vašich webových stránkach, kde si ich môžu prečítať ostatní.

psychologické triky: sociálny dôkaz

4) Ľudia vás musia mať radi

Veľmi jednoducho to znamená, že dávame prednosť požiadavkám ľudí, ktorých poznáme a máme radi.

Je vedecky dokázané, že ak vás ľudia majú radi, tak je pravdepodobnejšie, že vykonajú to, čo po nich chcete.

Paradoxne je však dôležitejšie, aby si ľudia mysleli, že máte radi vy ich, to zvyšuje šancu na splnenie úkonu ešte viac.

5 princípov ako dosiahnuť, aby vás mali ľudia radi:

  1. Fyzická príťažlivosť – pekný a jednoduchý dizajn webu / produktu
  2. Podobnosť – správajte sa ako priateľ, nie ako značka
  3. Komplimenty – využívajte sociálne siete na budovanie vzťahov
  4. Spolupráca – „bojujte“ za rovnakú vec, ako vaši zákazníci.
  5. Spoločný cieľ – hláste sa k rovnakým hodnotám ako vaši zákazníci

Ako to využiť v podnikaní?

Dosiahnite, aby ste boli vašim potenciálnym zákazníkom maximálne sympatický. To dosiahnete napríklad skutočne prepracovanou podstránkou „O NÁS“ na vašom webe.

Ak napríklad predávate potreby pre domácich miláčikov, môžete na tejto stránke ukázať celý váš personál s ich psíkom alebo mačičkou, čím vyvoláte v návštevníkoch emócie, vďaka ktorým vás budú mať radšej.

psychologické triky: mať rád

5) Autority

Ľudia jednoducho veria autoritám!

Príklad

Medzi autority patria napríklad známe osobnosti, politici, doktori, policajti, experti v odvetví…

Ako to využiť v podnikaní?

Využite vo vašom podnikaní autority, ktoré vaši zákazníci rešpektujú a obdivujú. Môžu to byť experti v danom odvetví.

Ak napríklad predávate zubnú pastu, zakomponujte do vašej komunikácie zubára, ktorý za vás povie, prečo je táto pasta lepšia ako iné. Ľudia tomu budú veriť.

psychologické triky: autority

6) Nedostatok

Psychologický trik nedostatku tvrdí, že… „príležitosti sa nám zdajú cennejšie, keď je ich dostupnosť obmedzená.“

Je vedecky dokázané, že strach zo straty je vždy väčší ako túžba po zisku.

Príklad

Časovo ohraničený termín – zákazník môže získať výhodnú ponuku len v konkrétnom časovom limite. Napríklad BLACK FRIDAY alebo vianočné výpredaje.

Ako to využiť v podnikaní?

Skôr si niečo kúpime, ak vieme, že je to „posledná“ alebo „špeciálna ponuka“, ktorá čoskoro vyprší.

Využite to napríklad časomierou na predajnej stránke webu alebo časovo obmedzenými akciami na váš produkt alebo službu.

psychologické triky: nedostatok

Využite tieto psychologické triky

Teraz, keď už o týchto psychologických trikoch viete, mali by ste ich začať využívať vo vašom podnikaní na dennom poriadku, aby ste navýšili svoje zisky.

Ak by ste sa o tejto téme chceli dočítať viac a ponoriť sa hlbšie do vôd psychológie, odporúčame vám prečítať si knihu Vplyv alebo Pred-svedčovanie od svetoznámeho autora Roberta B. Cialdiniho.

Môže to navždy zmeniť váš osobný aj biznis život.

A čo teraz?

Ak vás tieto psychologické fakty zaujali a chceli by ste ich speňažiť, no nemáte ten správny nápad na podnikanie, môžete ho jednoducho získať TU.